Цяпер філасофія расійскай «эліты» іншая, бо наверх выскачылі людзі, якім проста шалёна пашэнціла. Той жа Пуцін падкрэсліваў неаднойчы, што вырас у піцерскай падваротні, і дасюль гэта ў ім захавалася, як у лексіцы, так і ў самой манеры паводзінаў — «мачыць», «біць першым».
Класкоўскі: «Эліты» відавочна не хочуць страчваць тое салодкае жыццё, якое стала для іх звыклым за апошнія некалькі дзесяцігоддзяў»
Палітычны аглядальнік у інтэрв’ю Филину — пра відавочнае разыходжанне паміж словамі і справамі ўладаў.
У Маскве і Санкт-Пецярбургу ўжо напрыканцы жніўня плануецца адкрыць крамы беспадатковага гандлю. Там за рублі, долары ці еўра змогуць набываць дэфіцытныя замежныя тавары дыпламаты, консулы і іх сем’і, а таксама супрацоўнікі міжнародных арганізацый.
Не дзіўна, што нават Парламенцкая газета, якая першай паведаміла пра спецкрамы, ужыла абарот «недасяжныя для простых грамадзян» і згадала пра сетку фірмовых крамаў «Бярозка», што існавала ў Савецкім Саюзе.
Нагадаем: ідзе шосты месяц вайны. Штодня адбываюцца «зачысткі» і пераслед іншадумцаў. Расія пад беспрэцэдэнтнымі санкцыямі. Афіцыйна дэфіцыту няма, але мноства замежных брэндаў пакінулі краіну.
Здавалася б, у такіх умовах не да пацераў, калі хата гарыць. Чаму і навошта расійскія ўлады ладзяць яшчэ адзін акт вяртання ў СССР, не баючыся раздражняць уласных грамадзян, і ці магчымае перайманне гэтага прыкладу ў Беларусі, ці тутэйшая вертыкаль, наадварот, працягне імітаваць блізкасць да народу? На гэтыя пытанні Филину адказаў палітычны аглядальнік Аляксандр Класкоўскі.
— Гэта такі штрых, які сведчыць: расійскія, так званыя, эліты прызвычаіліся да раскошы, да добрага жыцця. І хаця вярхі заклікаюць па тэлевізары і з усялякіх трыбун, каб расійцы згуртаваліся вакол улады, перацярпелі, калі трэба, эканамічныя цяжкасці і зацягнулі паясы дзеля аднаўлення вялікай дзяржавы, самі яны відавочна не хочуць страчваць тое салодкае жыццё, якое стала для іх звыклым за апошнія некалькі дзесяцігоддзяў.
Мы бачым тыповае разыходжанне паміж словам і справай, якое было характэрна і для савецкай эпохі, дзе былі закрытыя размеркавальнікі, і партыйныя кіраўнікі, заклікаючы іншых да сціпласці, самі жылі з прывілеямі.
Трэба сказаць, што ў цяперашняй Расіі такі адрыў эліты ад мас, якога не было ні за савецкім, ні нават за імперскім часам. Сапраўдныя арыстакраты, дваране эпохі царызму, наадварот, імкнуліся быць сціплымі і бліжэйшымі да народу (хрэстаматыйны прыклад — Леў Талстой, які і вучыў сялянскіх дзяцей, і саромеўся таго, што ён багаты, таму стараўся перадаць хоць часцінку таго, што меў, іншым).
А следам за ім дробныя чыны ў спецслужбах, у дзяржаўных канторах раптам дарваліся да велізарнага багацця. І трапіўшы з гразі ў князі, яны не ведаюць меры і не разумеюць, што ўвесь гэты кітч, спаборніцтвы, у каго яхта даўжэйшая, для простага люду — дзіка.
Але на гэта не зважаюць, бо на сёння расійская маса ахопленая патрыятычным угарам, яна жыве тым, што Салаўёў і іншыя прапагандысты даводзяць з тэлевізара. Гэты феномен псіхалогіі рускага чалавека здзіўляе ўсіх у свеце.
Бо калі еўрапейцы, тыя ж чэхі ці немцы, любяць камфортна пасядзець разам, папіць піва з кілбаскамі ў сваім дагледжаным доме ці катэджы, то рускі можа мець прыбіральню-«шпакоўню» з дзіркай на двары, дзе ні град, ні кветак, усё лебядой зарасло, але сядзець з пляшкай гарэлкі ля тэлевізара і атрымліваць асалоду ад таго, што «ў нас самыя лепшыя ракеты», «мы некаму далі па зубах, і гнілыя заходнікі спалохаліся і дрыжаць»…
Але ў «глыбіннага народу» можа пачацца і іншая фаза, заўважае Аляксандр Класкоўкі, і яго кіне ў іншую крайнасць — рускі бунт, які яшчэ Пушкін у «Капітанскай дачцэ» ахарактарызаваў як «бессэнсоўны і бязлітасны».
— Калі ўжо такая стыхія ўскіпае, то яна змятае ўсё, як гэта было ў 1917 годзе, — гаворыць аналітык, — і дасюль яны не могуць акрыяць ад таго страшэннага эксперыменту, калі прынцып «хто быў нікім, той стане ўсім» узвялі ў абсалют, а шарыкавы прыйшлі да ўлады…
Аднак пакуль, дадае суразмоўца, тэндэнцыя менавіта такая: наменклатура не збіраецца ахвяраваць уласным сытым жыццём, а адрыў «эліт» ад мас усё павялічваецца.
У Мінску ў камуністычныя часы, згадвае Аляксандр Класкоўкі, гэты адрыў быў меншы: так, партыйныя дзеячы жылі ў «Андатравым» раёне і мелі лепшыя кватэры (але ўсё ж кватэры ў звычайных дамах, а не ўласныя катэджы), ды раз на тыдзень атрымлівалі пару пачкаў грэчкі і батон сухой кілбасы ў спецразмеркавальніку. Акрамя таго, яны маглі без праблем набыць дэфіцытныя пыжыкавыя шапкі.
— А калі паглядзець на цяперашняе расійскае і беларускай вышэйшае кіраўніцтва — пра расійскае не раз расказваў Навальны, пра палацы Пуціна, заходнія вілы ды палацы алігархаў, дый беларуская незалежная прэса і даследчыкі таксама не раз пісалі пра палацы Лукашэнкі і іх раскошную абстаноўку.
Думаю, што Лукашэнка «адмашкі» на стварэнне падобных крамаў для дыпламатаў і прывілеяваных асобаў не дасць. І Макей не пойдзе да яго з такой прапановай, бо разумее, што атрымае анучай па твары за ідэю.
Бо Лукашэнка прыйшоў да ўлады і доўгі час сябе пазіцыянаваў як менавіта «народны» прэзідэнт. Ён і дасюль любіць пакрасавацца, як ён бульбу збірае (праўда, абавязкова ў атачэнні прыгажуняў), як у нейкім дзіўным каўпаку прыбірае кавуны ці косіць, расказвае пра сваіх козачак, пра ўраджаі і надоі — эксплуатуе гэты імідж «простага чалавека з народу».
Нават калі ён вядзе знешнепалітычную прапаганду, праскоквае гэтая нотка: маўляў, там, на гнілым Захадзе, эліты не разумеюць народных жаданняў, а я выйшаў з глыбінь і разумею іх патрэбы.
Адсюль жа і гульня ў «народную дыпламатыю», калі ён кажа, што ў літоўцаў і латышоў ні солі, ні грэчкі, хай да нас прыедуць — я ж разумею патрэбы тамтэйшых простых людзей.
Але ж людзі не дурні і бачаць, што беларускае кіраўніцтва таксама ў сваім асобным свеце вядзе раскошны лад жыцця. Неаднойчы незалежныя медыя, зноў жа, «лавілі» Лукашэнку на тым, якія ў яго дарагія, прэстыжных заходніх брэндаў курткі, гадзіннікі, ровары, — яму пры патрэбе ўсё гэта будуць даставаць, нягледзячы на ўсякія санкцыі.
— У той час, як у Маскве і Пецябургу створаць аналагі «Бярозкі», Лукашэнка загадвае стварыць аналагі ГЦ «Сталіца» і прадаваць айчынную прадукцыю, у тым ліку ягоны мерч і «антыкавідны салат «Маладосць». То, мабыць, беларускія ўлады хутчэй пойдуць па гэтым шляху ў стварэнні альтэрнатыўнай рэальнасці?
— Хутчэй, так, бо на словах Лукашэнка эксплуатуе імідж простага чалавека і прасоўвае беларускае, дэманструе, нібыта любіць простую ежу, хоць зразумела, што яе гатуюць спецыяльныя кухары…
Але, зноў жа, тут разыходзяцца словы і справы. Бо журналісты падмячалі шматкроць: насамрэч ён аддае перавагу заходнім брэндам — і ровар у яго далёка не мінскі «Аист», і лыжы — не «Целеханы», вытворчасць якіх ён загадваў узняць на сусветны ўзровень.
Тым самым, зазначае аналітык, правіцель міжволі дэманструе, што абяцанае імпартазамяшчэнне і блізка не дацягвае да заходніх аналагаў, а байкі пра тое, што санкцыі стымулююць эканоміку — толькі спроба стварыць добрую міну пры дрэннай гульні:
Немагчыма ва ўмовах ізаляцыі, вызнаючы своеасаблівае беларускае чучхэ, ці чучхэ на дваіх з Расіяй, утрымацца на высокім тэхналагічным узроўні. Адставанне будзе працягвацца, разрыў павялічыцца, і абедзве краіны рушаць да дэградацыі.
— Гэта можа быць хіба саюз дзвюх Паўночных Карэяў. Дарэчы, калі праводзіць паралель — Кім Чэн Ын таксама, наколькі вядома, вучыўся на Захадзе і аддае перавагу заходнім брэндам, а запалоханы паўночнакарэйскі народ пікнуць у адказ не можа.
Гэтыя прыклады паказваюць, што ў правадыроў «губа не дура» і, заклікаючы народ да сціпласці, стрыманасці, матэрыяльных ахвяраў дзеля нейкай вялікай ідэі, самі яны будуюць асобны паралельны свет, дзе можна купацца ў раскошы і не ведаць ні ў чым адмовы, — рэзюмуе Аляксандр Класкоўскі.
Оцените статью
1 2 3 4 5Читайте еще
Избранное